Vi tilbyder en række workshops, som spænder så vidt, at mange interesser er tilgodeset. Workshops afholdes på centrale lokationer i Aarhus og oplyses på Skolemødet.
1: Fairhuset - unge stemmer bestemmer
Hvad er Fairhuset svar på, og hvordan kan efterskolefolk bruge huset og lade sig inspirere til udvikling hjemme på skolerne?
Gritt Rhinstrøm Kristensen, projektchef Fairhuset
2: Fællessang - Hvorfor synger vi?
Hvorfor synger vi - og hvorfor er det vigtigt at give sangskatten som en gave til de unge? Vi synger nye og gamle sange, som vi synes, de unge skal møde - krydret med fortællinger, fakta og røverhistorer om sangene og deres mennesker.
Per Krøis Kjærsgaard, tekstforfatter, komponist, forstander og Christian Hougaard-Jakobsen, forstander.
3: Fællesskaber er magiske - men hvad skaber dem?
Dette seminar undersøger, hvordan et fælles tredje i form af troen på Gud kan være med til at danne dynamiske og meningsfyldte fællesskaber.”
Anders Bjerregaard, undervisningskonsulent IMU
4: Kirkens Korshær - uden for fællesskab
Hvad gør et fællesskab omkring stoffer og rusmidler for og imod de mennesker, der mærker denne ”Magi”. Foredrag om Kirkens Korshærs arbejde blandt unge misbrugere. Rundvisning på lokaliteter i Århus.
Kirkens Korshær i Århus.
5: Digital dannelse
Workshoppen handler om i hvor høj grad og hvordan digital dannelse kan bidrage til at imødegå de udfordringer for fællesskab, trivsel og selvbestemmelse, som de digitale medier skaber. Kender vi de teknologiske, forretningsmæssige, sociale og psykologiske mekanismer, som er på spil i de digitale teknologier, kan det styrke vores modstandsdygtighed, og netop dét er der behov for i en digital tid.
Mads Vestergaard, filosof, forfatter & foredragsholder, Ph.d. i digitale medier og demokrati.
6: Modreplik til Fællesskabers Magi
Lad os droppe både individ- og fællesskabsfundamentalismen og finde et godt, nyt sted: det fælles tredje. Det starter med at GØRE sammen.
Jørgen Kvist Jensen, generalsekretær i KFUM og KFUK.
7: Om fællesskabers magi og Hartmut Rosa
Peter Lodberg tager tråden op fra formiddagens oplæg og udfolder sine tanker om fællesskabets magi ud fra Hartmut Rosas resonansbegreb.
Peter Lodberg, professor MSO.
8: Ung efter Corona
Ida Wentzel har forsket i børn og unges reaktioner på coronatiden. Mange oplevede sig sat på pause og har efter corona oplevet nye barrierer for at komme i fællesskab med andre.
Ida Wentzel, cand.mag, PhD, lektor.
9: PovertyWalk i Aarhus
En PovertyWalk er en byvandring gennem det moderne Aarhus sammen med en socialt udsat, hjemløs eller tidligere hjemløs guide.
Turen bygger på en personlig fortælling om livet på gaden med de mange udfordringer, det indebærer, men det er også et indblik i de vigtige institutioner, tilbud og mødesteder for de udsatte i Aarhus.
Jo mere nysgerrige man er på guiden og de hjemløse i Aarhus, des mere spændende bliver turen.
Gadeliv i Aarhus / Rune Thorslund, projektleder.
10: Store fortællinger
Vi skal høre fortællingen om Dostojevskij og sammen sætte de store fortællinger i perspektiv til magiske fællesskaber. Hvad kan Dostojevskij bidrage med ind i værdierne omkring fællesskab?
Christina Phillipstatt, sognepræst og fortæller.
11: Synd for begyndere
Der er mange, der har svært ved at forholde sig til, at man laver fejl. Det emne berører Kristian Bøcher i sin Bog: ”Synd for begyndere” - og på denne workshop som en ramme.
Kristian Bøcher, sognepræst og forfatter.
12: Vi er efterskole for alle Danmarks unge – eller?
Vores evne – eller mangel på samme - til at bidrage til inklusion og integration af flygtninge og indvandrere i vores skoleform. Kan og skal vi tage del i det?
Mie Juul Ingerslev, projektleder Efterskoleforeningen.